“Als het aan ons ligt, gaan we nog veel meer verduurzamen samen met Unica”
Barry Groot (technisch manager vastgoed) en Dave Uiterwijk (gebouwbeheerder) bij ViVa! Zorggroep
Als het gaat om het verduurzamen van de zorg in Nederland is ViVa! Zorggroep vooruitstrevend. “Onze organisatie is gecommitteerd aan de Green Deal 3.0. Alle locaties beschikken over het keurmerk Milieuthermometer zilver en zijn hard op weg op weg naar goud. Ik denk dat weinig zorginstellingen al zo ver en actief zijn als wij”, zegt Barry Groot, technisch manager vastgoed. Volgens gebouwbeheerder Dave Uiterwijk speelt Unica een grote rol bij het realiseren van de duurzaamheidsambities van ViVa! Zorggroep. “Dit zijn mensen die weten waar ze mee bezig zijn.”
ViVa! Zorggroep biedt met name ouderenzorg en thuis-/wijkzorg aan inwoners van de regio Kennemerland, Noord-Holland. De organisatie voert een actief beleid om op structurele wijze milieuvriendelijk te werken en minder CO2 uit te stoten. Door waar het kan duurzame maatregelen te nemen wil ViVa! Zorggroep bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, zorgen voor een gezonde en prettige werk- en leefomgeving voor medewerkers en cliënten en de (energie)kosten beheersen.
Grote warmtevraag
ViVa! Zorggroep heeft 17 woonzorglocaties en een aantal wijkzorg- en JGZ/CJG-panden. Dat het verduurzamen van een gebouw soms gemakkelijker is gezegd dan gedaan, bewijst De Loet 1 in Heiloo. Dit is een van de nieuwste woonzorglocaties met 120 appartementen voor zo’n 140 bewoners. Het pand werd in 2013, in het kader van verduurzaming, opgeleverd compleet met een warmte- en koudeopslag (wko). Dave Uiterwijk, die al 14 jaar werkzaam is bij ViVa! Zorggroep als technisch medewerker en gebouwbeheerder, was naar eigen zeggen “van de eerste tot de laatste steen” betrokken bij de nieuwbouw. “We hadden hoge verwachtingen van de wko-installatie, maar al snel bleek dat de bron niet in balans was. Bewoners van 80 à 90 jaar oud vragen nu eenmaal meer warmte dan kou. Om dat te compenseren hadden er eigenlijk beneden winkels moeten zitten en boven woningen. Met de kennis van nu had het anders gemoeten. Dat is een wijze les geweest.”
Warmtevraag
De warmtevraag heeft vaak de meeste urgentie bij zorginstellingen, omdat dit het gehele jaar door volop wordt gebruikt. In alle zorgdelen van een pand moet de temperatuur voor iedereen aangenaam en tevens in balans zijn. Over het algemeen liggen de temperaturen in verhouding vaak veel hoger en daarmee een grotere vermogensvraag en warmte-energie vraag . Patiënten hebben het namelijk sneller koud waardoor veel warmte nodig is, maar verzorgers moeten desondanks de zorg in goede klimaatomstandigheden kunnen leveren.
Vertrouwen
Jarenlange pogingen om meer inzicht te krijgen in de situatie en de bron beter in balans te krijgen, leverden niet het gewenste effect op. In 2019 besluit de zorginstelling daarom op zoek te gaan naar een nieuwe onderhoudspartij mét kennis en ervaring van wko-installaties. “Het duurt een paar jaar om een wko goed te balanceren, maar we kwamen gewoon niet verder”, zegt Barry Groot. Als technisch manager vastgoed is hij verantwoordelijk voor het dagelijks en planmatig onderhoud van 9 locaties en alle projecten van ViVa! Zorggroep. “Onze externe adviseur had goede ervaringen met Unica, zodat we dit bedrijf hebben benaderd. Qua vertrouwen zaten we op -3, maar Unica bracht eigenlijk gelijk rust. We doen zaken met Unica Building Services, Unica Energy Solutions en Unica Regeltechniek, maar voor ons voelt het als één Unica. Met een 0-meting gaf Unica Energy Solutions direct duidelijkheid over de stand van zaken. Ook kwamen ze met concrete suggesties om het probleem van de onbalans stap voor stap aan te pakken. Bijvoorbeeld door eerst een kleine warmtepomp in combinatie met een energiedak aan de wko te koppelen. Dat gaf vertrouwen.”
Heel veel kennis en bereidheid
De zorginstelling vroeg bij Unica Building Services om een vaste contactpersoon. “Elke keer moeten schakelen met een andere monteur werkt bij ons gewoon niet”, zegt Dave, die zeer te spreken is over de samenwerking met Ruud Schreuder. “Je merkt meteen dat dit een man is die heel veel kennis in huis heeft. De eerste drie maanden hebben we intensief met hem meegelopen en veel van hem geleerd. Ruud is een ‘oude rot in het vak’ die weet hoe het werkt, en die met goede punten en argumenten komt.” Dave is ook goed te spreken over het systeem waarmee de wko-installatie op afstand gemonitord kan worden. “Waar andere onderhoudspartijen de kaarten soms tegen de borst houden, is Unica heel open en transparant. Als wij iets constateren en een appje sturen, hebben we vaak al binnen vijf minuten antwoord – ook ’s morgens vroeg of ’s avonds laat. Vaker is het Unica die óns op een storing wijst. De bereidheid om te helpen is enorm en ze lopen vaak net even op ons voor. Dat is fijn, want door op deze manier samen te werken kunnen we onze oudere bewoners optimaal comfort bieden. Ik kan niet anders zeggen: Unica is een heel fijn bedrijf om mee te werken.”
Toekomstdroom
Hoewel de wko-bron beter in balans is dan ooit tevoren, kan zelfs Unica geen wonderen verrichten. Barry: “We zijn er nog niet. We hebben namelijk te maken met veel vervuiling, waardoor de bron waarschijnlijk toch opnieuw geslagen moet worden. Samen met Unica Energy Solutions zijn we nu aan het kijken wat voor de toekomst de beste oplossing is. Bijvoorbeeld een nieuwe, dieper gelegen bron met warmtewisselaars boven de grond. Ook laten we Unica ons de voor- en nadelen van een ESCo-constructie voorrekenen. Dat vind ik interessant en daar zou ik graag meer over willen weten.”
Barry en Dave dromen allebei van een nieuwe bron én pv-panelen op het dak van De Loet. “En misschien dat we later stroom kunnen leveren aan woningen in onze directe omgeving”, zegt Dave. “We kunnen Unica van harte aanbevelen bij andere zorginstellingen. Als het aan ons ligt, gaan we nog veel meer verduurzamen samen met Unica.”